
Aanbod 2-Daagsen
Goed onderwijs is geen toeval!
2-Daagse – Goed onderwijs is geen toeval! 😎
Focus op onderwijskwaliteit, heldere rollen & duidelijke afspraken.
Het nadenken over en opzetten van een stevige inhoudelijke kwaliteitscyclus binnen een professionele cultuur, vraagt om focus en inhoudelijk samenwerking tussen o.a. de schoolleider, de kwaliteitscoördinator, bouwcoördinatoren of procesbegeleiders, alsook de leraar-experts in het team en vervolgens natuurlijk alle teamleden in de organisatie. Sterk onderwijs voor alle leerlingen, dat kan en mag geen toeval zijn!
Hoe doen we dat samen goed of nog sterker?
Wie doet wat, waarom, wanneer & hoe?
Het programma bestaat uit vijf blokken:
Goed onderwijs is geen toeval! Focus op leren & brede ontwikkeling | Data, monitoring & reflectie | Professionele kwaliteitscultuur & groepsprocessen | Ondersteuning & zorg | Plan van aanpak eigen school/stichting.
Deelnemers komen uit het primair of speciaal onderwijs, uit het hele land, meestal met een groepje uit verschillende lagen van de school of stichting. Maximaal een groep van 5 personen, tenzij anders afgesproken.
Kosten voorzien in de training & werkboek, overnachting, eten & drinken.
Data
- 07 & 08 mei 2026 (19 plekken)
- 04 & 05 juni 2026 (24 plekken)
Open leergang ‘Goed onderwijs is geen toeval!’
2025 – 2026 Open leergang (VOL)
Vraag informatie aan via: connect@maatschaplef.nl
(idem voor aanvraag Incompany traject)
2-Daagse – VERDIEPING op de 2-Daagse Goed onderwijs is geen toeval! 😎
Deze verdiepende 2-Daagse is speciaal ontworpen voor professionals die eerder hebben deelgenomen aan de 2-Daagse ‘Goed onderwijs is geen toeval!’
Tijdens deze 2-Daagse bieden we op beide dagen verdiepende masterclasses in de boven- & in de onderstroom, mede verzorgd door sterke externe trainers.
14 april 2026
Masterclass: Goed onderwijs is geen toeval vanuit systemisch perspectief | Trainers: Linda & Francis
Onderwijskwaliteit ontstaat niet uit losse acties of goedbedoelde afspraken, maar in het geheel. In de systeemlaag van het team, daar waar patronen ontstaan, rollen vastlopen en beweging mogelijk wordt.
We kijken verder dan de bovenstroom en richten ons op de onderliggende dynamieken die de cultuur, samenwerking en onderwijskwaliteit van een team vormgeven. Wat wordt uitgesloten? Wie draagt (te) veel? Welke plek wordt niet ingenomen? En welke vanzelfsprekende patronen maken de dienst uit?
Masterclass: Zicht op de les | Trainer: Hannah Bijlsma
De kwaliteit van lesgeven is van groot belang voor het leren van leerlingen. Door zicht te hebben op leskwaliteit weet je wat leerkrachten goed doen en waar ruimte is voor verbetering. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is ‘een goede les’ en hoe meet je kwaliteit?
Hoe zorg je er samen voor dat het lesgeven duurzaam verbetert?
Masterclass: De start van het leren! | Trainer: Kim Freriks
Jonge leerlingen laten, in eerste instantie, ontwikkeling zien door middel van spel. Kennis & begrip over spel, spelen en gedrag bij jonge leerlingen om o.a. zelfsturende vaardigheden te stimuleren en te ondersteunen. Wat vraagt dit van de leerkracht en welke zijn kansen zien we voor de schoolleider & de kwaliteitscoördinator?
Masterclass: Tussentaal & Vaagtaal | Trainers: Linda & Francis
‘Ik voel dat er iets speelt.’, ‘Het leeft wel in het team.’ Herkenbaar? Taal die ruimte laat of die ruimte ontneemt. Wat is de kracht én de schaduw van tussentaal en vaagtaal in schoolteams? We oefenen systemisch luisteren, ontleden taal die ontwijkt, bedekt of stilhoudt en zetten daar rake vragen tegenover. Vragen die openen, bevragen en doorwerken om patronen los te wrikken.
15 april 2026
Masterclass: Van presteren naar duurzaam leren | Trainers: Marjolein Roozendaal & Sylke Vreeswijk
Niet het werkboek afvinken, maar doelgericht bouwen aan kennis. Geen losse acties, maar handelen op basis van wetenschappelijke inzichten zoals generatief leren, retrieval practice en dubbele codering. Hoe ziet dat eruit in de klas? Wat vraagt dit van leraren, specialisten, kwaliteitscoördinatoren en schoolleiders? De vraag is niet of we evidence-informed werken, maar hoe we dit systematisch en samen doen om het leren van alle leerlingen te versterken.
Masterclass: Van curatief naar preventief | Trainer: Noëlle Pameijer
In een sterke basis gaat het, van meet af aan , om een handelingsgerichte basisattitude, ouderbetrokkenheid, constructief samenwerken, positieve leerkracht-leerling-relaties en een handelingsgericht overleg waarin alle betrokkenen effectief en plezierig samen de juiste dingen doen voor alle leerlingen. Handelingsgericht werken biedt, binnen het domein ‘Ondersteuning & Zorg’ houvast op alle lagen van de piramide.
Masterclass: Wens, Werkelijkheid & Werk | Trainers: Linda & Francis
Tijdens deze 2-Daagse krijgen de deelnemers verschillende nieuwe inzichten, verzamelen en stapelen kennis op de drie domeinen en daarmee ontstaan vast weer mooie wensen voor de eigen school. Wat zijn de meest urgente wensen, wat is nu de werkelijkheid, want dan weten we ook waar het werk zit.
Aan de slag met een concreet plan, zodat deze 2-Daagse ook na 15 april stevig hout snijdt!
Datum
- 14 & 15 april 2026 (nog 7 plekken)
Kosten voorzien in de training & werkboek, overnachting, eten & drinken.
Vraag informatie aan via: connect@maatschaplef.nl
2-Daagse – Train de Trainer – Goed onderwijs is geen toeval! 😎
Na deze 2-Daagse kunnen de deelnemers bijvoorbeeld nieuwe schoolleiders, kwaliteitscoördinatoren en/of leraren meenemen in het 3 domeinen gedachtengoed (Focus op leren & brede ontwikkeling | Data, monitoring & reflectie | Ondersteuning & zorg).
Naast twee blokken over de 3 domeinen, ligt de focus op het versterken van trainingsvaardigheden:
Goed voor de groep | De kracht van storytelling | Lezen & meenemen van de groep.
Deelnemers voor deze 2-Daagse komen uit het primair of speciaal onderwijs, uit het hele land, meestal met een groepje uit verschillende lagen van de school of stichting.
Datum
- 17 & 18 maart 2026 (9 plekken)
Kosten voorzien in de training & werkboek, overnachting, eten & drinken.
Vraag informatie aan via: connect@maatschaplef.nl
Alert: Kijk voor de 2-Daagse Rolbesef, Rolzuiverheid & Rolvastheid op de volgende pagina 😎
Leergang Leiderschap & Leerteams
In deze leergang richten we ons op de kern van wat goed onderwijs definieert en hoe de deelnemer ‘op de eigen stoel’ een essentiële rol speelt in het waarborgen van sterke onderwijskwaliteit.
Collectieve verantwoordelijkheid en toewijding zorgen voor een cultuur van voortdurende scherpte, waarbinnen ieder teamlid een actieve rol heeft. De rol van de schoolleider, kwaliteitscoördinator of procesbegeleider van het leerteam is anders, maar hebben wel hetzelfde doel. Anticiperen in het proces om de inhoud te versterken is voor alle drie de rollen cruciaal, maar wie doet dan wat?
Deelnemers worden voortdurend uitgedaagd om de eigen rol te (her)definiëren. Zij hebben allen hetzelfde doel, maar zitten ‘op een andere stoel’. Wat wordt van mij verwacht, in mijn rol, zodat alle leerlingen optimaal tot leren komen?
Data
Leergang schooljaar 2025 – 2026 (VOL) Nieuwe data volgen
(Nog plek voor 2 scholen, max. 7 deelnemers per school)
- maandag 02 februari 2026 > 09.00 – 15.00 (incl. lunch)
- woensdag 04 maart 2026 > 16.00 – 19.30 (incl. diner)
- dinsdag 07 april 2026 > 16.00 – 19.30 (incl. diner)
- maandag 18 mei 2026 > 09.00 – 15.00 (incl. lunch)
Kosten voorzien in de training, werkboek, lunch of diner.
Locatie: Van der Valk, Lent-Nijmegen
Vraag informatie aan via: connect@maatschaplef.nl
(idem voor aanvraag Incompany traject)

Aanbod 2-Daagsen
Goed onderwijs
is geen toeval!
Focus op onderwijskwaliteit, heldere rollen & duidelijke afspraken.
Het nadenken over en opzetten van een stevige inhoudelijke kwaliteitscyclus binnen een professionele cultuur, vraagt om focus en inhoudelijk samenwerking tussen o.a. de schoolleider, de kwaliteitscoördinator, bouwcoördinatoren of procesbegeleiders, alsook de leraar-experts in het team en vervolgens natuurlijk alle teamleden in de organisatie. Sterk onderwijs voor alle leerlingen, dat kan en mag geen toeval zijn!
Hoe doen we dat samen goed of nog sterker?
Wie doet wat, waarom, wanneer & hoe?
2-Daagse – Goed onderwijs is geen toeval! 😎
Het programma bestaat uit vijf blokken:
Goed onderwijs is geen toeval! Focus op leren & brede ontwikkeling | Data, monitoring & reflectie | Professionele kwaliteitscultuur & groepsprocessen | Ondersteuning & zorg | Plan van aanpak eigen school/stichting.
Maximaal een groep van 5 personen, tenzij anders afgesproken.
Deelnemers komen uit het primair of speciaal onderwijs, uit het hele land, meestal met een groepje uit verschillende lagen van de school of stichting.
Kosten voorzien in de training & werkboek, overnachting, eten & drinken.
Data
- 07 & 08 mei 2026 (19 plekken)
- 04 & 05 juni 2026 (24 plekken)
Open leergang ‘Goed onderwijs is geen toeval!’
2025 – 2026 Open leergang (VOL)
Vraag informatie via: connect@maatschaplef.nl
(idem voor aanvraag Incompany traject)
2-Daagse – VERDIEPING op de 2-Daagse Goed onderwijs is geen toeval! 😎
Deze verdiepende 2-Daagse is speciaal ontworpen voor professionals die eerder hebben deelgenomen aan de 2-Daagse ‘Goed onderwijs is geen toeval!’
Tijdens deze 2-Daagse bieden we op beide dagen verdiepende masterclasses in de boven- & in de onderstroom, mede verzorgd door sterke externe trainers.
14 april 2026
Masterclass: Goed onderwijs is geen toeval vanuit systemisch perspectief
Trainers: Linda & Francis
Onderwijskwaliteit ontstaat niet uit losse acties of goedbedoelde afspraken, maar in het geheel. In de systeemlaag van het team, daar waar patronen ontstaan, rollen vastlopen en beweging mogelijk wordt. We kijken verder dan de bovenstroom en richten ons op de onderliggende dynamieken die de cultuur, samenwerking en onderwijskwaliteit van een team vormgeven. Wat wordt uitgesloten? Wie draagt (te) veel? Welke plek wordt niet ingenomen? En welke vanzelfsprekende patronen maken de dienst uit?
Masterclass: Zicht op de les
Trainer: Hannah Bijlsma
De kwaliteit van lesgeven is van groot belang voor het leren van leerlingen. Door zicht te hebben op leskwaliteit weet je wat leerkrachten goed doen en waar ruimte is voor verbetering. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is ‘een goede les’ en hoe meet je kwaliteit?
Hoe zorg je er samen voor dat het lesgeven duurzaam verbetert?
Masterclass: De start van het leren!
Trainer: Kim Freriks
Jonge leerlingen laten, in eerste instantie, ontwikkeling zien door middel van spel. Kennis & begrip over spel, spelen en gedrag bij jonge leerlingen om o.a. zelfsturende vaardigheden te stimuleren en te ondersteunen. Wat vraagt dit van de leerkracht en welke zijn kansen zien we voor de schoolleider & de kwaliteitscoördinator?
Masterclass: Tussentaal & Vaagtaal
Trainers: Linda & Francis
‘Ik voel dat er iets speelt.’, ‘Het leeft wel in het team.’ Herkenbaar? Taal die ruimte laat of die ruimte ontneemt. Wat is de kracht én de schaduw van tussentaal en vaagtaal in schoolteams? We oefenen systemisch luisteren, ontleden taal die ontwijkt, bedekt of stilhoudt en zetten daar rake vragen tegenover. Vragen die openen, bevragen en doorwerken om patronen los te wrikken.
15 april 2026
Masterclass: Van presteren naar duurzaam leren
Trainers: Marjolein Roozendaal & Sylke Vreeswijk
Niet het werkboek afvinken, maar doelgericht bouwen aan kennis. Geen losse acties, maar handelen op basis van wetenschappelijke inzichten zoals generatief leren, retrieval practice en dubbele codering. Hoe ziet dat eruit in de klas? Wat vraagt dit van leraren, specialisten, kwaliteitscoördinatoren en schoolleiders? De vraag is niet of we evidence-informed werken, maar hoe we dit systematisch en samen doen om het leren van alle leerlingen te versterken.
Masterclass: Van curatief naar preventief
Trainer: Noëlle Pameijer
In een sterke basis gaat het, van meet af aan , om een handelingsgerichte basisattitude, ouderbetrokkenheid, constructief samenwerken, positieve leerkracht-leerling-relaties en een handelingsgericht overleg waarin alle betrokkenen effectief en plezierig samen de juiste dingen doen voor alle leerlingen. Handelingsgericht werken biedt, binnen het domein ‘Ondersteuning & Zorg’ houvast op alle lagen van de piramide.
Masterclass: Wens, Werkelijkheid & Werk
Trainers: Linda & Francis
Tijdens deze 2-Daagse krijgen de deelnemers verschillende nieuwe inzichten, verzamelen en stapelen kennis op de drie domeinen en daarmee ontstaan vast weer mooie wensen voor de eigen school. Wat zijn de meest urgente wensen, wat is nu de werkelijkheid, want dan weten we ook waar het werk zit.
Aan de slag met een concreet plan, zodat deze 2-Daagse ook na 15 april stevig hout snijdt!
Datum
- 14 & 15 april 2026 (nog 7 plekken)
Kosten voorzien in de training & werkboek, overnachting, eten & drinken.
Vraag informatie aan via: connect@maatschaplef.nl
2-Daagse – Train de Trainer – Goed onderwijs is geen toeval! 😎
Na deze 2-Daagse kunnen de deelnemers bijvoorbeeld nieuwe schoolleiders, kwaliteitscoördinatoren en/of leraren meenemen in het 3 domeinen gedachtengoed (Focus op leren & brede ontwikkeling | Data, monitoring & reflectie | Ondersteuning & zorg).
Naast twee blokken over de 3 domeinen, ligt de focus op het versterken van trainingsvaardigheden:
Goed voor de groep | De kracht van storytelling | Lezen & meenemen van de groep.
Deelnemers voor deze 2-Daagse komen uit het primair of speciaal onderwijs, uit het hele land, meestal met een groepje uit verschillende lagen van de school of stichting.
Datum
- 17 & 18 maart 2026 (9 plekken)
Kosten voorzien in de training & werkboek, overnachting, eten & drinken.
Vraag informatie aan via: connect@maatschaplef.nl
Alert: Kijk voor de 2-Daagse Rolbesef, Rolzuiverheid & Rolvastheid op de volgende pagina 😎
Leergang Leiderschap & Leerteams
In deze leergang richten we ons op de kern van wat goed onderwijs definieert en hoe de deelnemer ‘op de eigen stoel’ een essentiële rol speelt in het waarborgen van sterke onderwijskwaliteit.
Collectieve verantwoordelijkheid en toewijding zorgen voor een cultuur van voortdurende scherpte, waarbinnen ieder teamlid een actieve rol heeft. De rol van de schoolleider, kwaliteitscoördinator of procesbegeleider van het leerteam is anders, maar hebben wel hetzelfde doel. Anticiperen in het proces om de inhoud te versterken is voor alle drie de rollen cruciaal, maar wie doet dan wat?
Deelnemers worden voortdurend uitgedaagd om de eigen rol te (her)definiëren. Zij hebben allen hetzelfde doel, maar zitten ‘op een andere stoel’. Wat wordt van mij verwacht, in mijn rol, zodat alle leerlingen optimaal tot leren komen?
Data
Leergang schooljaar 2025 – 2026 (VOL) Nieuwe data volgen.
- maandag 02 februari 2026 > 09.00 – 15.00 (incl. lunch)
- woensdag 04 maart 2026 > 16.00 – 19.30 (incl. diner)
- dinsdag 07 april 2026 > 16.00 – 19.30 (incl. diner)
- maandag 18 mei 2026 > 09.00 – 15.00 (incl. lunch)
Kosten voorzien in de training, werkboek, lunch of diner.
Locatie: Van der Valk, Lent-Nijmegen
Vraag informatie aan via: connect@maatschaplef.nl
(idem voor aanvraag Incompany traject)
Nieuwsgierig?
Neem contact op voor een kennismaking en mogelijkheden.
Bel ons
Francis van Haandel: 06 – 47 01 74 76
Linda van Druijten: 06 – 52 36 24 62
LeF Onderwijskwaliteit
Onderwijs | Arnhem/Nijmegen